Ivástanulás - Játék a vízzel - mégis mi történik az első életévben?
Sokszor beszélünk a hozzátáplálásról az evésről, millió egy blog, post, vagy cikk szól erről. Most az ivásra szeretném a hangsúlyt fektetni és a korábban megjelent postomhoz egy részletesebb leírást adni.
Kezdjük ott, hogy légy válaszkész. Nyugodt s a kezdeti első hónapokban - értem a hozzátáplálás kezdetét - ne várd el kisgyermekedtől azt, hogy csöpögés és fröcskölés mentesen igyon. Igen mellé fog menni. Sőt, hiszen tanulja az ajkait zárni, ahogyan a pohara közelíted. Hirtelen a folyadék másképpen érkezik, amelyet kontrollálni kell azaz kontrollálni kell megtanulni: mennyit jutottatok be, hogyan nyelem le, hogyan tartom meg a számban.
Adj lehetőséget a gyakorlásra. Nem fogja megtanulni a pohárból ivást, ha nem adunk rá esélyt. Igen, minden hozzátáplálás alkalmával javasolt az, hogy kis pohárkájából igyon és gyakorolja.
Ahogyan az étkezésnél, az ivásnál is Te avagy a környezete a minta. Gondolnánk, hogy nem számít a kezdet, dehogyis nem. Nagyon sokat. Úgyanúgy, hogy enni is közösen leültök Te is fogyasztasz és Te is iszol vele együtt.
Az ivásnak is van fiziológiás fejlődése, ahogyan korábban írtam az ajkakat tudni kell lezárni. A mozgásoknak el kell különülnie. Az önálló ivás nem fog egyik pillanatról a másikra menni, anyatej és a tápszer még a fő táplálék forrása 6-9 hónapos korábban is. A WHO ajánlása alapján pedig egészen 6 hónapos korukig az anyatej vagy tápszer az elsődleges táplálékforrás, majd 6 hónap után szükséges a hozzátáplálás megkezdése, de 1 éves korukig még mindig az anyatej vagy tápszer az, amely biztosítja a szervezetük számára szükséges energia felét vagy olykor több, mint a felét. Az ételeket is csak kóstolgatja, ízleli és nem beszélünk még komoly mennyiségről. Egy étel elfogadása 8-80 alkalom is lehet. Ez rendben is van. Mindenhez nyitottan kell állnunk, s igen olykor magunkra is nézni vajon az adott helyzetben minket gátolhat-e valami, zavar-e valami, ki az akinek a maszatolás nagyobb gondot okoz. A pohár dobálás kit idegesít? Arra, mi az én reakcióm: hangom, hangszínem, kommunikációm a gyermekem felé. Ezek is hatással vannak mind az evés és ivás fejlődésére. A gyermekeink viselkedésére a reakciónkkal is hatással vagyunk, ezért nagyon fontos a maszatolás, tapicskolás, az étellel és itallal való játékban a lehetető legtürelmesebben és megértésben ott lennünk
Fontos a folyadék pótlás, de fontos figyelembe venni azt is, hogy mennyi idős gyermekről beszélünk, ez a második félév a kisgyermek idejében a tanulás - fejlődés időszaka. Ismerkedik a világgal, egyre jobban akar részese lenni és irányítani az evés és ivás területén is. Több izer idegsejt kapcsolódik egymáshoz, épülnek a hálózatok. A szenzoros ingerek a tanulás folyamatában nélkülözhetetlenek. Oda-vissza hatnak egymásra. A szép zöld pohár vízzel töltve motiváció arra, hogy a kisgyermek utána nyúljon, azaz ehhez a kéz mozdulathoz kapcsolódik majd egy tekintet és egy száj. S megjelenik az összehangol szem-száj-kéz koordináció, közben a kéz különböző proprioreceptív és taktilis idegsejtjei gyűjtik az információt a víz állagáról, hőjéről, formájáról, illatáról, látványáról. Ezt küldik tovább a szenzomotoros agykéreghez majd később innen fogja előhívni, de még tanulni kell. Igen így alakul ki a kedvenc étel, ital és így lesznek emlékeink is. A sült hal számomra mindig a Balaton lesz vagy a kövekhez csapódó balatoni hullámok hangját, ha lehunyom a szemem mindig hallom, megnyugtat. Tehát az idegrendszerünk egy nagyon komplex és bonyolult rendszer és továbbra is vitathatatlan a korai szenzoros élmények jelentőssége.
Kognitív, szociális és kommunikációs, mozgásfejlődése pedig ezt lehetővé teszi és ahogyan ezt felfele irányuló fejlődést látjuk érzékeljük azt is, hogy mennyivel ügyesebb az asztal körül is. a
Tehát ezért van rendben az, hogy maszatol, fröcsköl, kiborít, ledob, eldob, összenyom, szétnyom, szétszed, mert tanul és fejlődik. Nem tudja, hogy hazánk etiket kódex-ben ez nem elfogadott, hogyan is tudná, hiszen ehhez egy magasabb kognitív folyamat szükséges.
Szeretném megemlíteni azt is, hogy amikor azt látod, hogy babád fogná a poharat irányítana add meg a lehetőséget erre is, mert ez is egy kontrol, amir Ő fog irányítani és meg kell tapasztalnia. Körülbelül 8 hónapos korára már képes önállóan ráfogni, de még azt fogod látni, hogy ki fog borulni, mellé megy olykor bőven a folyadék, vagy épp felborítja. Ez is tapasztalatszerzés. Add meg a lehetőséget, hogy olykor ezt is láthassa és érezhesse.
Több fajta poharat is használhatsz. A boltok polcain millió meg egy érhető el. Tipikus fejlődés esetén a következőket szoktam javasolni:
A cumisüvegből pépes vagy szilárd étel sose jöjjön. Afélrenyelés rizikója mellet a szenzoros információk is felcserélődhetnek, hiszen ebből az üvegből lehet előtte tápszer vagy anyatej jött. A víz még rendben, de azt szoktam mondani, ha lehet az se abból érkezzen. A legjobb a pohár, kezdetben a régi hagyomány kávés pohár is jó lehet. Vannak szuper műanyag poharak is pl. DOIDY, amely itthon kevésbé ismert még. A kisbabádnak meg kell tanulnia szájizmait zárni és itt tudja a legjobban. A sokáig használt üveges táplálás, ezért is tud ártalmas lenni, mert a korábbi szopómozgást erősíti meg. Ellenben a szívószálas megoldás pedig igen jó erősítő gyakorlatot biztosít a száj körüli izom számára. Azzal segíted a legjobban, ha már a korai szakaszban találkozik babád pohárral.
Mindig kevés vízzel próbálkozz, figyelj, hogy a babád orra ne bukjon a vízbe és semmiképp se aggódj, ha kifolyik mellé megy!
Akkor még is mit válassz? Azt szoktam mondani, hogy tedd fel a kérdést, hogy az adott helyzetben kinek van szüksége rá, kinek az igény az adott eszköz. A Babáé vagy a Tied? Utazáshoz, kis időre pedig, azt javaslom, ami Neked a legjobb és legkényelmesebb.
Körülbelül 1 éves korára fog a folyadék a pohárból már a megfelelő helyre érkezni, fog mellé folyni még, de kisebb balesettek persze még mindig megtörténhetnek és ez rendben is van. Mi pedig mindig a legnyugodtabban és megértően ott lenni számukra a tanulás folyamatában azzal, hogy lehetőséget adunk rá!
![](data/files/1.jpg)
![](data/files/2.jpg)
![](data/files/3.jpg)
![](data/files/4.jpg)
![](data/files/5.jpg)
![](data/files/photos/6.jpg)
![](data/files/7.jpg)