Keresztmozgások
A keresztmozgások megjelenése és működése korosztályonként változó pontossággal van jelen, de egyértelműen pozitív irányú fejlődését és kiterjedését várjuk.
Általában a kisiskolás kor előtt, a nagy és középső csoport vége felé kerülnek nagyító alá az iskolaérettségi feladatok körében. Ilyenkor a következőket tapasztalhatjuk:
Egy egyszerű utasítást, mint a " bal kezeddel fogd meg a jobb füled" nem történik meg vagy ugyanazzal a kézzel ugyanazt a fület fogja meg. Hasonlóan a következő helyzetben, amikor egy másik személy mozgását tükörképben nem tudja pontosan a gyermek lemásolni.
Jó hír az, hogy megfelelő, játékos feladatokkal és mozgással ezen változást lehet elérni, de először is röviden mesélni szeretnék arról, hogy miért fontos és milyen szerepet töltenek be a keresztmozgások a fejlődésben.
A testközépvonal előtt történő keresztezésről beszélünk, amikor vagy a kezünket vagy a lábunkat elmozdítjuk a testközépvonala előtt avagy a domináns oldalt támogatja a másik oldali kéz vagy láb vagy fordítva. Ezt megelőzően a kisgyermekes korszakban az egyoldaliság figyelhető meg, amikor a gyermek csak a jobb vagy a bal oldalán tevékenykedik.
Mégis mihez szükségesek? Mikor történik keresztmozgás a hétköznapjainkban? Gondolkodjunk el csak egy pillanatra!
Ilyen a mosogatás, a cipőfelvétele, zipzár fel-lehúzása, zokni felvétele, nadrágfelvétele, fésülködés, rajzolás, vágás és egyéb kreatív tevékenykedések egyszóval a mindennapos tevékenységük mindenegyes mozzanata, amikor a két kéz avagy láb együtt összehangoltan működik ezáltal stimulálja a jobb és bal agyfélteke közötti koordinációt és kommunikációt. A két kéz együttes mozgásának már 3-4 éves korra jelen kell lennie. Tehát precíz működése az iskoláskorra nélkülözhetetlen.
S mivel fentebb már felsoroltam, hogy milyen sok helyzetben jelen van a mindennapok során ez a mozgás egyértelműen látjuk szerepének fontosságát és, hogy az óvodai felmérések során miért is tölt be olyan fontos szerepet.
Jogosan merül fel a kérdés, hogy honnan láthatjuk azt, hogyha eltérés van a keresztmozgások fejlődésében? Szeretnék megosztani veletek néhány tippet ezzel kapcsolatban:
1. Eltérés a szemmozgás működésében: a gyermek, amikor jobbról balra tekint a kacsint, újrafókuszál a középvonalnál. Ugyanakkor egyensúlyelvesztést is tapasztalhatunk, elborul, kidől mindenféle formában.
2. Rajzolás és egyéb kreatív tevékenységek során megfigyelhetjük, hogy a gyermek megáll a lap közepén és még talán ceruzát is cserél.
3. A mindennapos tevékenységek, mint az öltözés, étkezés vagy pakolás során is megfigyelhetünk eltéréséket. Pl.: a zokni felvétele, amely során mind a két kéz együttes működésére van szükség.
4. Tehát nehézséget okoznak a mások számára örömet okozó kreatív tevékenység és vagy a mozgás. Képzeljük el, hogy milyen lehet úgy mászni, ugrálni, hogy a kortársainkhoz képest kevesebb sikerélmény ér minket és folyton kudarcba ütközünk. Tehát ezek mögött a viselkedések mögött sokszor lehet az ok a keresztmozgások eltérő fejlődése.
Játékosan, a mozgás örömének megtapasztalásával, viszont tudjuk gyermekünket támogatni. Szeretnék megosztani néhány kreatív, de játékos ötletet arra, hogy hogyan segítsétek otthon a keresztirányú mozgások fejlődését, de előtte néhány általam használt szakmai tanács, amelyet az éve során sajátítottam el:
1. Sosem erőltetünk olyan helyzetet, amire nem vagyunk még készek.
2. Együtt dolgozunk és rendben van az is, hogy együtt folytatjuk a feladatot.
3, Megállni mindig lehet és szünetet kérni is, de azt előre egyeztessük! Legyünk következetesség.
4. A feladatok egyénre szabva történnek!
Most pedig az néhány játékos helyzet, amikor stimulálni tudjuk a jobb és a bal agyfélteke közötti kommunikációt:
- Spontán tánc akár tükörkép helyzetben, egymás mögött vagy egymás mellett.
- Spontán tánc szalaggal a kézben.
- Spontán tánc a gyermek által kedvelt plüssel a kézben.
- Keresztmozgások gyakorlása mondókákra egymással szemben ülve tapssal kísérve: taps majd jobb a társunk bal kezét és majd újra mi tapsolunk majd bal a társunk jobb kezét érinti)
- Keresztmozgások gyakorlása
- Bármilyen játékon, amikor a bal kezünk dolgozunk a jobb oldalon és fordítva. Pl.: a kisautók csak a másik oldalt mehetnek.
- Árnykövetős játékok! ( Szemmel is)
- Kedvenc játékaink fürdetése különleges küldetés, hogy csak keresztben lehet.
- Twister
- Bábozás
- Gyöngyfűzés
- Kirakó kihívásokkal.
Mind emellett fontos, hogy ne csak fókuszáltan figyeljünk erre, hanem az is, hogy a korábban fent említett mindennapos tevékenységek önálló működését is támogassuk azáltal, hogy a gyermekünkkel együtt vagyunk.
Hivatkozás:
https://childdevelopment.com.au/areas-of-concern/fine-motor-skills/crossing-the-bodys-midline/
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1090379808000664
https://www.nspt4kids.com/parenting/help-your-child-develop-the-crossing-the-midline-skill